top of page

Communicatie

Communicatie is altijd een proces tussen zender en ontvanger.
Hieronder het wetenschappelijk model van Albert Mehrabian.
100% van de woorden zijn als volgt verdeeld over de drie banen:
– woorden is 7%
– intonatie is 38%
– lichaamstaal is 55%

Een belangrijk aspect hier is dat we als mensen de woorden controleren aan de hand van de andere 2 banen. Te noemen, lichaamstaal en intonatie.  Op die manier controleren we of de boodschap wel zo bedoeld is als de woorden aangeven.

​

De vijf luisterniveaus

Wij van De Teamtrainers onderscheiden vijf luisterniveaus. Hoger is beter..
1 Niet
2 Doen alsof
3 Selectief
4 Actief
5 Empathisch

‘Kies ervoor om de ander te begrijpen voordat je zelf begrepen wilt worden.’

​

Inhoudsniveau & betrekkingsniveau

‘Het is de toon die de muziek maakt’ is een bekende uitdrukking in Nederland en heeft te maken met het betrekkingsniveau. Niet wat je zegt, maar hoe je het zegt.

Het inhoudsniveau: dit betreft de inhoud, de feitelijke informatie, het bericht.


Het betrekkingsniveau: op dit niveau geeft de zender aan hoe de inhoud moet worden opgevat door de ontvanger en hoe hij zichzelf ziet in relatie tot de ander.

De inhoud (je woorden) moet overeen komen met je intonatie en je lichaamstaal. Op die manier is je boodschap congruent en begrijpt de ander wat je bedoelt. Bij het feedback geven is dit ook een belangrijk aspect.


Succesvolle teams weten precies wat ze aan elkaar hebben. Ze communiceren helder en zonder ruis. Sterke communicatie brengt de productiviteit van teams naar een hoger niveau. Maakt het geven van feedback makkelijker omdat er ‘kortere lijntjes’ zijn. Dat verbetert de dienstverlening en daarnaast is heldere communicatie ook nog eens heerlijk voor de klant!

​

workplace-1245776.jpg
bottom of page